Auto wrappen, ook wel carwrapping genoemd, is het gedeeltelijk of geheel inpakken van je voertuig met folie. Het wrappen van auto’s kan om verschillende redenen worden gedaan. Bijvoorbeeld om het voertuig een andere kleur te geven of om een reclameboodschap te communiceren.

Kun je zelf je auto wrappen?

Ja, dat kan zeker. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Maak je auto grondig schoon. Vergeet niet om de deurportieken en de randen bij de autoramen ook goed schoon te maken. Gebruik geen schoonmaakmiddel met wax. Omdat de wax ervoor zorgt dat de folie straks minder goed kan hechten. Spoel na het schoonmaken je auto grondig af met water en maak hem daarna droog. Zorg dat je auto goed opgedroogd is voordat je begint met het wrappen van je auto.
  2. Pak de folie en een föhn erbij. Gebruik de föhn om de folie warm te maken, zodat het soepeler wordt en het strak aanbrengen van de folie op je auto makkelijker wordt.
  3. Controleer nadat je de folie op aangebracht of er luchtbelletjes onder de folie zijn ontstaan. Gebruik een rakel om de luchtbelletjes glad te strijken. Controleer vervolgens of de folie op alle plekken strak op de autolak is aangebracht. Dat is belangrijk omdat er anders vocht onder de folie kan komen.
  4. Laat de folie bij voorkeur 48 uur drogen voordat je met de auto gaat rijden. Op die manier kan de lijm zich goed aan de autolak hechten.

Tip: het wrappen van een auto moet secuur worden uitgevoerd en de folie moet strak worden aangebracht. Het beste is daarom om het wrappen met twee personen te doen.

Het wrappen van je auto uitbesteden

Zie het niet zitten om zelf je auto te wrappen? Dan kun je ervoor kiezen om je auto te laten wrappen. Ga hiervoor naar een signbedrijf. Een voorbeeld is signbedrijf Objekt Reclame uit Moordrecht. Dit bedrijf heeft meer dan 25 jaar ervaring met het wrappen van auto’s.

Auto wrappen en reclame

Wanneer je je auto wilt laten wrappen en een reclameboodschap op de folie wilt laten bedrukken is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden:

  • Zorg dat de reclameboodschap een rustige uitstraling behoud, anders weten voorbijgangers niet waar ze moeten kijken en wat de kern van je boodschap is.
  • Gebruik visuele elementen, zoals pijlen en cirkels, alleen om de aandacht naar je boodschap toe te trekken. Alle andere visuele elementen die niet bijdragen aan het trekken van de aandacht kun je beter achterwege laten.
  • Vermeldt alleen de essentiële contactgegevens. Dus je bedrijfsnaam, website en telefoonnummer. Informatie zoals je plaatsnaam, KvK-nummer en je social mediakanalen zijn in eerste instantie niet relevant om te benoemen.
  • Houd rekening met het gebruik van kleuren die mensen die kleurenblind zijn moeilijk kunnen zien.
  • Zorg dat je boodschap groot genoeg is zodat je ook op een wat grotere afstand de boodschap nog goed kunt lezen/zien.

Samengevat komt er nogal wat kijken als je je auto wilt wrappen om een reclameboodschap te communiceren. Ons advies is dan ook om altijd een signbedrijf in te schakelen als je de wrap met een reclameboodschap wilt bedrukken.